Z'n gangetje - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Michiel Kooijman - WaarBenJij.nu Z'n gangetje - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Michiel Kooijman - WaarBenJij.nu

Z'n gangetje

Door: FlipDrumkip

Blijf op de hoogte en volg Michiel

01 November 2010 | Kameroen, Yaoundé

Lieve vrienden, familie en overige belangstellenden,
Vorige week heb ik een motorfiets aangeschaft in Kameroen, dit was (uiteraard) een hele belevenis. Ferdinand en ik reden om half 12 weg van CTC, met de CAM-truck. Ferdinand ging de prijs ‘beaten’ terwijl ik in een kapperszaakje twee ‘huizen’ verderop zat te wachten. Omdat ik er toch zat heb ik die vriendelijke Kameroense gevraagd mijn haar dan ook maar gelijk te knippen. De vraag klonk (ook in het Frans) best eenvoudig, maar 't antwoord was dit niet direct. Afijn, 1000 CFA (dubbele prijs van wat de Kameroeners betalen, omgerekend €1.50) en behoorlijk wat haar lichter gingen we nadat Ferdinand was uitonderhandeld proberen de koop te sluiten. De motorfiets bleek gloednieuw (zij het wat stoffig) met 12 km op de teller en alle plastic beschermfolies en isolatieschuim nog aanwezig. Hij was het jaar ervoor door iemand gekocht, die bereid bleek hem nu weer te verkopen voor iets minder dan de helft.
Voor het zover was moesten we nog wel het politiebureau bezoeken om het Certificat a Vendre in te vullen, naar het huis van de vorige eigenaar om de Carte Grise op te halen (die niet bestond). Onderwijl werden we nog even snel aangehouden door een politieagent die toch graag de (nog niet bestaande) papieren wilde zien van de motorfiets die nota bene achterin de pick-up stond!
Uiteindelijk kwamen we om half vier terug op CTC. Zonder kentekenpapieren (wel bijna alles wat nodig was om de boel aan te vragen) maar met een echte Chinese Jialing motorfiets. Ik moest thuis nog wel even mijn hair cut afmaken met de tondeuse van Bram…
Sindsdien besteed ik mijn zaterdagen aan het inrijden (en aandraaien van de vele losse bouten) van het rode gevaar.
Het is naast regenseizoen blijkbaar ook kokosnotenseizoen.
Met een zeis-op-een-zes-meter-lange-ijzeren-pijp, die we eerst met de truck ergens moesten ophalen en een wiebelige ladder heb ik een kruiwagen vol geoogst uit de boom achter Nelis zijn kantoor. Het is trouwens nog een hele klus om een kokosnut uit zijn schil te bevrijden. De echte Kameroener gaat dan op z'n gemak met een machete zitten om dit appeltje even te schillen. Toen ik het probeerde bleek de kokosnoot nog een appeltje met mij te schillen te hebben, getuige de enorme blaar in m'n handpalm.
Zaterdag nog maar eens kokosnoot open hakken, wellicht gaat 't dan soepeler…
Frans (mijn chef, en de manager van de CAM-shop) gaat samen met vrouw en kinderen twee weken op vakantie wat inhoudt dat ik per komende maandag gepromoveerd word tot interim CAM-manager. Dit houdt wel even in dat ik verantwoordelijk ben voor het aansturen van de medewerkers en het oplossen van alle urgente problemen. Dingen waar ik op dit moment verder mee bezig ben:
Een systeem om de waterput te automatiseren, een zesdelig podium, het elektrische schema en het interieur van de nieuwe hoofdingang en het repareren van een lekkende septic tank.
Overig kort nieuws:
Inmiddels heb ik ook een zogenaamde Small Group gevonden, een kleine kring (ongeveer acht) waarmee Bijbelstudies en kringavonden worden gevolgd. Gelukkig voor mij zijn er best een aantal jeugdigen in mijn groep, we volgen een dvd-studie genaamd ‘The Truth Project’ waar we zondag de eerste aflevering van hebben bekeken onder het genot van popcorn en fris.
Mijn Good Oll blauwe rugzak is inmiddels veilig terug gekeerd na een maandje Nigeria. Dit geldt overigens ook voor de overbuurman die hem als handbagage had meegenomen.

  • 01 November 2010 - 19:11

    Ineke Blokland:

    Gefeliciteerd met je nieuwe motorfiets. Super voor je.

    Groetjes Ineke

  • 01 November 2010 - 19:41

    Marloes H:

    Goed te lezen dat je het naar je zin hebt :-) en tov dat je een small clubbie gevonden hebt.

  • 01 November 2010 - 20:29

    Sjaak:

    Kijk maar kinderkens, Kokosnoten gaan niet vanzelf HAHA !!!


  • 01 November 2010 - 21:30

    Liesje:

    Echt een mooie motor! Enne je lijkt pappa wel in die overal:D kusje, je lieve zusje...(A)

  • 01 November 2010 - 23:13

    Bobspa:

    kik je wel uit voor overstekende brammen e.d. ;-)

  • 02 November 2010 - 10:19

    Anouk:

    Manager! En je hebt het al zo druk zo te zien. Wat leuk dat je een motor hebt gekocht! Kun je daar ook lekker aan klussen.. En die ladder tegen de palmboom ziet er maar gevaarlijk uit, kijk je wel een beetje uit Kooijman? ;)

    Groetjes!
    Je nicht

  • 02 November 2010 - 10:31

    Rika:

    Wat een leuk verhaal! Je "klinkt" alsof je er helemaal thuis bent!

  • 03 November 2010 - 07:42

    Brenda:

    Gaaf die motor!!!

  • 03 November 2010 - 13:00

    Jan,Petra:

    De 2 voorlaatste berichten hebben wij niet ontvangen dus we dachten al dat je in de rimboe verdwenen was...
    Gelukkig heeft dit verslag ons wel bereikt en we hadden gelijk heel wat te lezen (in te halen)
    Wat een avonturen!! Nog veel plezier! Groetjes van je tante en oom

  • 03 November 2010 - 16:18

    Marretje:

    Ha Michieltje! Wat 'n tof verhaal!! Eindelijk weer motor rijden. Ik heb m'n motor hier ook niet, dus voor mij staat hij ook een aantal maanden stil helaas... Maar tof ook van je small group, je extra verantwoordelijkheden, etc. Gods zegen gast in je taken daar! Dikke knuffel ;-)

  • 07 November 2010 - 13:43

    Lisette:

    wat een gave foto's, zo te zien gaat het je goed. en voor 1,50 wil ik het e volgende keer ook wel kaalscheren hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 40518

Voorgaande reizen:

15 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Outreach Kameroen 2012

01 September 2010 - 01 Augustus 2011

Kameroen 2010 - 2011

Landen bezocht: