Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Michiel Kooijman - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Michiel Kooijman - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

Door: FlipDrumkip

Blijf op de hoogte en volg Michiel

27 Juni 2011 | Kameroen, Yaoundé

Afgelopen week stond voor mij in het teken van afscheid nemen van de Moyers. Dinsdagavond vertrok het vliegtuig met daarin twee lieftallige Autoshop assistentes (moeder Dawn en dochter Sophia) en mijn opzichter / sparring partner Tim.

De rest van mijn verblijf in Kameroen moet ik nog een klein verzetje zwaarder trappen om alles in goede banen te leiden. Om u een idee te geven van het werk als CAM manager ben ik verantwoordelijk voor de administratie van de Autoshop met de monteurs Jean René, Alain en assistent Renald. Het administratieve werk bestaat uit rekeningen invoeren (90% in cryptisch Frans) en werkorders maken van e-mails en materialen en uren toevoegen. Daarnaast is de Autoshop manager (ik heb twee management titels) verantwoordelijk voor de CASH betalingen en het beheer van de kas voor de monteurs (er worden onderdelen gekocht zoals banden, veren, koppelingsplaten, motorolie, diesel, schokdempers en CV boots (geen idee wat dit in NL is, Frans is joint de culosse). Het CAM shop werk bestaat dagelijks uit het kopen van materialen en het maken bijhouden van alle werkorders voor onderhoud en het aansturen van de werkers voor de diverse lopende projecten. Op dit moment hebben we een WA (Wycliffe Associates) team, een aantal enthousiaste en verrassend competente Amerikanen, waaronder een loodgieter, elektriciens en een kastenbouwer. Ze zijn overgekomen om een project te realiseren op het gastenverblijf van SIL, de CTC Annex. Voor dit project beheer ik de kas. Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van materialen uit ons magazijn. (En de bouwers een stap voor te zijn met het aanvullen van voorraden.)

Het project slakkenboerderij is na een hevige storm ingestort, letterlijk, de halve bodem viel uit de bak.
Nu is de andere helft nog gevuld met slakken dus wellicht zit er toch nog een maaltje in.

Ondertussen is wel bekend dat er een meneer uit Amerika komt om administratie voor CAM en Autoshop over te nemen, vanaf juli. Dit is ontzettend goed nieuws en ik neem het aan als een gebedsverhoring. Het is vooral goed nieuws voor onze Kameroense CAM en Autoshop werknemers, die zonder administratie effectief geen werk kunnen doen (en dus geen geld kunnen verdienen om hun gezinnen te onderhouden).

Gisteren heb ik met een andere Amerikaan, met de Nederlandse achternaam Van Weerdhuizen (vraag me af hoe hij dat zelf uitspreekt) een deal gemaakt om mijn motorfiets te verkopen. De motor zal waarschijnlijk de komende jaren gebruikt worden als vervoer in het Noordwesten van Kameroen.

Nb.
In het foto album is een selectie te vinden van mij en mijn compaan Joey in het lokale restaurant, waar we tot volle tevredenheid van de Kameroense kok een dappere poging hebben gedaan om bouillon de singe te nuttigen, begeleid door gekookte yam.

  • 27 Juni 2011 - 07:36

    Rika:

    apensoep??? Ga je daar van slingeren?
    Daar afscheid van nemen lijkt me niet zo erg, maar de andere zaken zul je wel missen. Ik heb het idee dat je je wel op je gemak voelt in het Kameroense. Nog even genieten dus.
    Groetjes

  • 27 Juni 2011 - 07:59

    Tante Petra:

    Neeeee Michiel...dat eet je toch niet!!!! Vooral die apepoot die in je soep drijft!!! Apesoep is alleen lekker als je niet kunt zien dat ie van een aap is haha. Ik denk niet dat je dit je moeder voor moet zetten als ze komt....
    Succes nog de laatste loodjes en fijn dat er een vervanger voor jou komt!
    Groetjes van ons allemaal

  • 27 Juni 2011 - 08:55

    Anouk:

    Hahaha, bah Michiel! Was het ECHT apensoep?! Wat voor aap was het? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar, haha. Heel veel succes en plezier nog daar en tot snel, neef!

    Groetjes!

  • 27 Juni 2011 - 11:41

    Mam:

    Ik wil ook aap...
    En krokodil!

  • 27 Juni 2011 - 16:44

    Marretje:

    Ziet er weer lekker uit... :s ;)

  • 27 Juni 2011 - 16:52

    Marloes H:

    Baahhhh, maar dat mag je daar natuurlijk niet zeggen.....

  • 27 Juni 2011 - 17:41

    Bobspa:

    ober, kunt u eerst nog even de nagels knippen?

  • 27 Juni 2011 - 20:48

    Bob:

    Weer echt zo'n "Je had erbij moeten zijn" moment, heerlijke foto's Flip!

    Success met de laaste weken. We zullen blijven bidden voor je, zeker nu.

  • 30 Juni 2011 - 19:44

    Jaak:

    Als ik een meisje was en ik zag jou daar met je baard die soep lekker slobberen...oh de dagen dat ik tijdens mijn werk weg zou dromen en zou meimeren of ik de lepel mocht zijn die jou mond reikte, WAT.... APEN SOEP BAAAH!

  • 01 Juli 2011 - 13:36

    Jacob:

    Aap-soep, brrrrrrrr...... was het lekker, hoe is het met iedereen daar?
    doe maar de groeten aan Jean-René en de boy's, zeg maar tegen hem dat ik bezig ben met een "elevateur" (autobrug) heb je ook nog een serienummer of chassisnr, van dat honda aggregaat daar vroeg de handelaar om, geef maar zoveel mogelijk gegevens door, heb je ook het mail adres van Ray Kapteijn voor me die komen in juli deze kant op (Moordrecht) en ik wil ze uitnodigen, stuur even een mauiltje naar me, vries89@hetnet.nl o ja de regelaar voor de hogedrukspuit heeft je moeder al in bezit, gerepareerd en al.
    Het ga je goed!! ik hoor graag wat van je. groetjes, Jacob

  • 09 Juli 2011 - 18:40

    Maaike Van Den Berg:

    Gisteren bij je moeder langs met laatste spullen voor haar. Zo blijven we bezig met jou en Kameroen. En dan blijven we ook door je weblog op de hoogte. Zeker blijvend werk voor je z.g. werknemers is best erg belangrijk! Sterkte, Michiel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 40515

Voorgaande reizen:

15 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Outreach Kameroen 2012

01 September 2010 - 01 Augustus 2011

Kameroen 2010 - 2011

Landen bezocht: