Wat ga je dan doen straks in Nederland? - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Michiel Kooijman - WaarBenJij.nu Wat ga je dan doen straks in Nederland? - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Michiel Kooijman - WaarBenJij.nu

Wat ga je dan doen straks in Nederland?

Door: FlipDrumkip

Blijf op de hoogte en volg Michiel

01 Juni 2011 | Kameroen, Yaoundé

Mensenlief wat lijkt dat nog een eind weg. Zowel fysiek als mentaal is Nederland zo’n 7 uur vliegen ver weg. Ik leef midden tussen de Kameroeners in een wijk die 20 jaar geleden nog een van de dorpen van Yaoundé was. De weg naar mijn huis doet de laatste dagen denken aan de Dakar-rally, maar dan in de herfst. Omdat de pijpen van het waterleidingbedrijf van hetzelfde gegalvaniseerde pisbakkenijzer zijn gemaakt als die op de SIL centra kan ik me best voorstellen dat echt heel normaal is om gemiddeld twee dagen per week geen water te hebben. De werknemers van het waterleidingbedrijf hebben vorige week een gat gegraven midden in de straat, tussen ons en de Youngs. Om met de motor naar CTC te rijden moet ik dus over een berg grond heen, die lokaal inmiddels een stuk minder hoog is. Dit en de grote hoeveelheid modder op de ‘normale’ weg bevestigt andermaal de keuze voor een stalen paard met genobde hoeven.
In het Westerse deel van de wereld is het ontzettend hip om een motor / auto te rijden die eruit ziet alsof ze het ook op de ‘onverharde paden’ goed doet. Dit voorbeeld om maar eens aan te geven hoe verschillend Kameroen en Nederland daadwerkelijk zijn.

Als gevolg van het watergebrek hakte ik tijdens de lunch de knoop door, ik zou die dag mijn douche op CTC nemen, na werktijd, net als de Kameroeners. Iets meer dan een uur na de rest van het werkvolk begaf ik mijn bezwete lijf naar de douche, wat opgemerkt moet zijn door Jeanine (onze lieftallige Kameroense CTC manager) die vijf minuten later roept: “Mister Mike, are you still at work, I have a problem.” Ik al douchend: “Uh Jeanine, I’m taking a shower right now!” Weer vijf minuten later kruip ik met mijn opnieuw bezwete lijf van het plafond af, probleem opgelost, de mensen in apt. 116 kunnen weer douchen…

Om terug te komen op de beginvraag, vandaag zijn de officiële onderhandelingen afgerond en de kogel is door de kerk, ik ga per augustus weer werken bij Veth Propulsion. Toen ik Paul vertelde dat ik in NL 8 uur per dag in een kantoor zou gaan zitten, 40 uur per week vroeg deze dan ook terecht: ”How are you gonna survive that!?”

  • 01 Juni 2011 - 15:33

    Sjaak:

    He lkkr jong,

    't is aftellen tot je nieuwe job, of aftellen tot 't weer gaat kriebelen...

    geniet van die pracht offroad rides, en je laatste maandjes.

  • 01 Juni 2011 - 16:16

    Mam:

    Ha Michiel,
    Nogmaals gefeliciteerd met je baan!
    Je zult het best wel overleven hoor!
    Nog anderhalve maand dan kom ik je plagen in Kameroen, heb mijn visum dus alle dingen zijn gereed. Behalve de inhoud van mijn koffers dus laat maar weten wat je allemaal nog mee wilt hebben. xxx mam

  • 01 Juni 2011 - 19:22

    Marloes H:

    Pas in die laatste 2 maanden ook nog even goed op jezelf, want volgens mij vragen ze daar redelijk vaak tegen je grenzen aan of er overheen. Gods zegen!

  • 01 Juni 2011 - 19:44

    Leo V.:

    Gefeliciteerd Michiel, dat is geweldig mooi nieuws! Ook voor de firma Veth trouwens, want volgens mij hebben ze een talentvolle werknemer aan de haak geslagen.
    Veel succes in de laatste maanden van je Kameroen avontuur.

  • 02 Juni 2011 - 09:52

    Marretje:

    Hey Michieltje!
    Super gefeliciteerd met je nieuwe baan! Heel gaaf! Goed om te horen dat je gewoon terug komt! Het is weer tijd voor een oude, vertrouwde bbq langs de Lek en ff lekker waterskiën. ;)
    Liefs, Mar.

  • 02 Juni 2011 - 20:49

    Irene A:

    Je hebt het maar druk daar! Heel veel plezier nog even die laatste paar weken hee! Wordt inderdaad wel afzien zeg, 40 uur op kantoor... Als je terugkomt ben ik helaas al op tour..., maar, 7 augustus heb ik een concert in Dordt... Misschien kun je ff komen buurtje, kan ik je ook nog even hoi zeggen... We missen je wel hoor!
    Dikkekus, en de groetjes van iedereen hier,
    Irene

  • 04 Juni 2011 - 21:03

    Tante Petra:

    Ha die Michiel
    Het begint nu best wel op te schieten dat je weer naar ons (niet zo) koude kikkerlandje terugkomt.
    Fijn dat je al een baan hebt, je kan gelijk aan de slag.
    We hebben net opa's 80e verjaardag gevierd! Wat erg leuk! Hopelijk ben je er bij een volgend feestje weer bij!
    Nog veel succes de komende maanden!
    Groeten van ons allemaal!

  • 06 Juni 2011 - 16:05

    Bobspa:

    40 uur p/w in een kantoor? nu zit je vlgs mij 80 uur op-, onder of naast een "kantoor"!
    zal toch wel wennen zijn!
    zie je graag weer heel terug ;-)

    Gods zegen.

  • 23 Juni 2011 - 15:20

    Sjaak:

    He jonge word tijd voor een nieuw verslag dat ik wat ik je brom MOVE ON!

  • 23 Juni 2011 - 15:21

    Sjaak:

    what back in 40 days, shame...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 40524

Voorgaande reizen:

15 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Outreach Kameroen 2012

01 September 2010 - 01 Augustus 2011

Kameroen 2010 - 2011

Landen bezocht: